السبت، 15 ديسمبر 2012

رأيت فيما يرى المستفتى


 فى طابور الاستفتاء , واحد بيقول لصاحبه يا عم المسيحين كلهم بيقولوا لأ وهمه اصلا ما حدش فيهم قرا الدستور , سيبته يهرى شويه ودخلت معاه فى الكلام وبعدين سألته الا قولى صحيح ايه أكتر ماده وقفت عندها لما قريت الدستور , تنح وقالى انا ما قريتهوش , "شفيق استايل " .... اييييييييييييييييييه

فى طابور الاستفتاء تلاته واقفين قدامى قاعدين بيهروا فى كلام هلامى عن ليالى ألف ليله وليله اللى ها نعيشها بعد ما الدستور ده يمشى , بيحكوا فى أساطير مش عارف جابوها منين دى وحاجات دقيقه اوى بئه عن الجيش اللى مش عارف شكله ها يبقى عامل ازاى وعن مرتبات القضاه اللى مش ها عارف ها تبقى كام الف بس وحتى عن لون اللبس بتاع الشرطه وشكله اللى ها يتغير بعد الدستور , اخر ما زهقت قلت ما بدهاش , قلت له باستعباط واحد بيسأل عشان مش عارف بجد هو فين المواد دى فى الدستور لو سمحت , قالى فى الدستور كل ده انت ما تعرفش ولا ايه , قلت له انا قريت الدستور مافيهوش اى حاجه من الكلام ده , ودخلنا فى جدال طوييييل , وبعدين سألت اكتر واحد عامل ناصح فى التلاته هو الدستور اخد منك وقت قد ايه فى قرايته , قالى انا صراحه ما قريتهوش , اييييييييييييه , وهكذا سألت الاتنين التانيين وحضرتكم برضه ما قريتهوش , واحد قال أنا سألت والتانى قال أنا سمعت , وبتجادلونى بقالكم ساعه فى ايه يا ولاد التيييييييييت .

فى طابور الاستفتاء بعد ساعه ونص تقريبا واحنا خلاص على باب اللجنه كنت تأكدت من حاجتين الأولانيه ان الطابور كله الا من رحم ربى ما قرأوش الدستور ولا يعرفوا شئ عن منطوق نصوصه الفعليه , والتانيه ان دول نفسهم برضه ها يقولوا نعم للدين وللاستقرار وبالعند فى العيال بت الكلب الفاضيه اللى ها تخرب البلد , والله العظيم انتم ربنا ها يحاسبكم حساب عسير ربنا وهبكم العلم وبتعرفوا تقرأوا ووهبكم العقل عشان تعقلوا اللى قرأتوه ولكن لا انتم قريتوا ولا انتم عقلتوا , حسبى الله ونعم الوكيل
 

بما انهم رايحين يصوتوا على دستور ما قروهوِش أصلا , فالكلمه الصح مش انت رايح تستفتى , انت رايح تفتى

هناك تعليق واحد:

  1. عندك حق فعلا ... جزاكم الله خيرا

    ردحذف

اكتب رأيك أساحبى