الثلاثاء، 14 سبتمبر 2010

فوزيه متين وأربعتاشر أت ياهو


تحذير : أى تشابه بين فوزيه وأى فوزيه تانيه هو تشابه غير مقصود ... مش انتى يا ماما بلاش استعباط


عرفت فوزيه من كام سنه على الانترنت عن طريق موقع من مواقع التعارف كان ليه شعبيه كويسه فى مصر قبل اكتساح الفيس بوك , على الموقع ده كنت حاطط صوره واحده على البروفايل بتاعى وكانت صوره للتطفيش أكتر منها للجذب لأن الموقع صراحه كنت تحسه مريب الى حد ما , اذ فى يوم فوزيه دخلت وعملت كومنت عل صورتى الوحيده , ده كان كفايه اوى ان الموضوع يتطور لرسايل وميلات بقه وشاتنج , صراحه فوزيه كانت مشكله كانت بتهلكنى من الضحك بس أسلوبها كان رجولى أوى لدرجة مره قلتلها والنعمه انتى ولد وبتشتغلينى , فوزيه قعدت تحلفلى بس انا كنت مقتنع من اسلوب كلامها صراحه انها ولد , وأخيرا قررت انها تفتح الكام عشان تقنعنى , وقد كان و فتحت الكاميرا لحوالى 3 ثوانى كانوا كافيين انى أتاكد انها بنت بس مالحقتش صراحه أخد بالى اذا كانت مزه ولا لأ , طبعا بعد شويه بدأنا تليفونات بقه وكده الغريب ان صوت فوزيه كان فيه بحه غريبه كده زى ما يكون نامت فى الطل وجالها التهاب فى الحنجره عارفين صوت شيرين أه يا ليل كده , وده اللى كان محسسنى برضه انها ولد وبيشتغلنى , وصلنا لمرحله تلت مكالمات فى اليوم مكالمة الصبح صحيتى ولا لسه رحت الشغل ولا لسه ومكالمة نص النهار روحت من الشغل ولا لسه ها تقعدىعلى النت بالليل , ومكالمة بالليل بقى ايه اللى مسهرك وخش نام بقى عندك شغل بدرى

كان لازم طبعا ننتقل للخطوه اللى بعدها نتقابل بقى عشان ما يتخربش بيتنا فى التليفونات بدل ما فودا فون مطلعه احلى سبوبه على قفانا , فوزيه صراحه حاولت تعمل تقيله شويه ودى خطوه تتحسبلها جدا , وده لو عرفنا ان فوزيه خريجة أحد المعاهد ذات السمعه الدوليه فى الشقط والتزبيط والبنات هناك مش بيحتاجوش أكتر من صباح الخير ولو زمزقت اوى معاك يبقى ديتها ساندوشت وحاجه ساقعه , المهم أتفقنا على يوم وميعاد الساعه 3 قدام مكانى المفضل فى المواعيد سينما أمير , وده مكان استراتيجى على فكره اول حاجه ممكن ندخل سينما تانى حاجه فيه قدامها جاد بتاع الساندوشتات وعليه واحد بتنجان ايه وجمبك خروب أمال تذرب شوية سوبيا ايه وورا السينما فيه جونينه حلوه كده متداريه لو طلبت معاكم كده يعنى واخدلى بالك , المهم وصلت متأخر عن ميعادى كالعاده وتخيلت طبعا ان فوزيه ها تكون مستنيانى وخدوا بالكم أنا كل ده ما أعرفش شكل فوزيه غير طشاش من التلت ثوانى بتوع الويب كام , وقفت قدام السينما كان فيه بنت واقفه لوحدها وواضح انها مستنيه حد وبتبص فى الساعه وبتتلفت حواليها كانت بنت ستايل صراحه وأموره كده وبسكوته , لخبرتى ببنات المعهد اللى فوزيه متخرجه منه قلت انى دى مش ممكن فوزيه , استنيت شويه وفضلت اراقب البنوته دى وهيه على نفس الحال , شكرت ربنا وقلت يا سلام لو دى هيه فوزيه فعلا يبقى موز موز موز بجد , مشيت خطوتين ووقفت قدامها مساء الخير انتى فوزيه , البنت تنحت كده وأنا مركز أوى ومستنيها تقول أه واذ بها بتقول لأ فى حاجه , قمة قمة الاحراج مش عايز اقولكم البنت بصتلى زى ما اكون لسه نازل من الطبق الطاير حالا , أنا اسف أوى معلش اصلك تشبهى جدا لحد أعرفه وسحبت نفسى ورجعت لركنى البعيد جمب السينما , يا خساره بجد ليه ما طلعتش فوزيه , ايه اللى اخرها البت دى كده الله يحرقك , قلت اتصل بيها وخلاص يا خساره الدقيقه , الو يا فوزيه انتى يا فين يا ماما انا هنا بقالى نص ساعه , فى السكه والله خمس دقايق خلاص , انجزى والنبى يلا

دقايق وظهرت بنت لأول وهله لازم تعرف انها فوزيه حسب التصور المنطقى , نضاره سوده كبيره من ام 5 جنيه فى المنشيه , مكياج أوفر أوى , اللبس ألوانه كتير بس للأمانه كانت عامله توليفه حلوه برضه للحق يعنى ذوقها حلو , شاورتلى وهيه جايه ناحيتى , اتحركت ناحيتها انا كمان وانا بألقى نظرة حسره على البنت اللى ما طلعتش فوزيه , ازيك , الحمد لله , انت عامل ايه , كويس اتأخرتى ليه , مواصلات وكده بقى ها نروح فين , يعنى ممكن نتمشى شويه وبعدين نقعد فى اى حته , لا ما بحبش امشى تعال نقعد على طول ,طبعا حسيت بالغدر اول ما قالتلى مش بمشى يعنى عايزه تقعد والقعاد بفلوس ماشى ماشى لما نشوف اخرها, طيب ماشى تحبى تقعدى فين , كنت متخيل فوزيه ها تقولى على البورصه مثلا أو قهوة فاروق , لقيت فوزيه بتقولى على اسامى كافيهات ما اعرفش عرفتها منين دى أنا ما اعرفهاش أصلا , حسيت ان فوزيه ناويه تقلبنى من اولها كده بفتح ال ق وكسر اللام, المشكله انى لو عودتها على كده من أول مره ها تتعود على كده على طول , بس معلش اول مره ادلعها وخلاص , اخدتها واتمشينا لحد سيتى كافيه فى شارع سيزوستريس , وقعدنا فى الدور التانى , انتى ليه لابسه النضاره دى يا بنتى ما تخلعيها بقى , عادى يعنى ادى النضاره , صراحه النضاره كانت مخبيه كتير هيه فوزيه ما كانتش وحشه صراحه عادى يعنى , بنت مصريه جدا خمريه مصابه بأنيميا البحر المتوسط بتلبس حاجات كتير كده فى ايديها وشنطه كبيره شايله فيها عزالها , بس كانت سكر والله دمها خفيف جدا ده اللى خلانى ما ازعلش على العزومه , تانى مره اتقابلنا صممت اننا نتمشى بقى عشان ما تاخدش على الكافيهات والكلام ده اللى ها نوفره من فودا فون يروح للخواجه كوستا ولا ايه اتمشينا عند القلعه وقعدنا هناك وغلست علينا البت بت التييييييييت بتاعت الورد اللى هناك دى وضربنا سندوتشين كبده وعصير قصب فى المنشيه, تالت مره قررنا ندخل سينما , اتقابلنا طبعا عند سينما أمير وسيبتها تختار الفيلم أختارت فيلم هابط ومنيل بنيله بس بيؤدى الغرض فيه افوره ومشهدين تيت وكده وجو مناسب للنيه السوده اللى كنت ناويها ,القاعه كانت الا من كام كابل كده متنتورين فى المكان أخدنا كرسين فى جمب القاعه كده , والفيلم بدأ قلت لفوزيه ما تيجى نعمل زى الحبيبه , استعبطت طبعا وقالتلى يعنى ايه , قلتها يعنى اعمل انى بحبك واعملى انك بتحبينى , وكده يعنى , كنت فاكر فوزيه عمليه أكتر من كده بس لقيتها بتقولى وليه تعمل ما انت بتحبنى فعلا , ضحكت وقلتها انت شايفه كده يعنى , اه طبعا , ماشى يا فوزيه زى ما تشوفى يعنى , مديت ايدى ومسكت ايديها بس ما حستش بالأحساس اللى كنت متوقعه خالص , اكتشفت ان ايد فوزيه أخشن من ايد عم محسن البواب يمين شمال مافيش فايده وبعدين فوزيه ما كانش عندها سينس كده , زى الكرسى اللى قاعد عليه , اتقفلت صراحه وطنشت موضوع مسك الايدين ده وما يليه من تبعات , المشكله ان فوزيه كان فيه حد مديها فكره انها الملكه فوزيه بنت الملك فؤاد مش فوزيه بنت الحاج فتحى , اتقابلنا كتير , عادى يعنى من غير أفوره خالص , شويه كده لقيتها بتستعبط بقى وبتعيش الدور وطبعا مش طالباها خالص , المره قبل الاخيره اللى اتكلمنا , ايه يا فوزيه فينك , موجوده اهوه انت اللى مش باين , لا خالص انا فى الدنيا اهو انتى فاضيه بكره, لا بكره ما ينفعش خالص , طب ايه نظامك يوم التلات , لا برضه خارجه مع البنات , ممممممممم طب خلاص يبقى الخميس بقى ان شاء الله , معلش بقى مش ها ينفع الاسبوع ده خالص مواعيدى مش متزبطه بص لو فضيت ها اكلمك أنا ونتفق , طيب يا فوزيه ماشى خلاص انتى عارفه مواعيدى عموما زبطى كده وكلمينى يلا سلام , الفار صراحه لعب فى عبى البت دى بتستهبل مواعيد ايه اللى مش متزبطه هيه البت دى وراها حاجه اصلا وبنات مين اللى خارجه معاهم فوزيه اصلا ما تعرفش بنات , استعباط واضح يعنى , المهم انها فعلا ما اتصلتش الاسبوع ده ولا الل بعديه ولا اللى بعديه وأنا كمان ما كلمتهاش لانى حسيت ريحه غريبه فى الموضوع

بعد شهرين كده من غير كلام , لقيت اسم فوزيه بينور ويطفى على الموبايل , استغربت اوى , الو فوزييييييييييييه ايه يا ماما ازيك , الحمد لله فينك يا ندل هوه انا اللى لازم اسال , شغل والله يا فوفو بقه انتى عارفه أخبارك ايه , انا كويسه واحشنى والله , وانتى كمان بس انتى اللى مش فاضيه , اه دا انت زعلان بقى , ههههههه لا خالص بس انتى اصلك بتستعبطى صح ولا غلط , عادى والله ايه اللى زعلك بس , بصى من الاخر انتى اخر مره كلمتك حسستينى انك الأميره ديانا وأنا يا بنتى مش دودى ( الجمله دى أقتبستها من فيلم تقريبا او مسلسل حاجه كده ) وانتى يا فوزيه مش ديانا برضه عموما ولا يهمك , ماشى يا سيدى خلاص انت فاضى امتى , بصى انا الاسبوع ده زفت خالص الاسبوع الجاى اكلمك ونزبط ونتقابل , خلاص ها استنى تليفونك سلام , بما انى جدع الاسبوع اللى بعديه كلمتها بس فوزيه ما كنتش بترد خالص , واضح ان موضوع ديانا ده زعل فوزيه أوى وهوه لازم يزعلها صراحه لو عندها دم , وانا كنت شاكك فى الموضوع ده , يلا بقى بس انتى اللى بوظتي الدنيا يا فوزيه عل فكره , أنا صعبان عليا بس الكابتشينو وساندوشتات الكبده و عصير القصب وتذ اكر السينما , الا عمرك ما عزمتينى على باكو شيبسى , بنضاراتك السوده دى عاملالى ناديه لطفى فى فيلم النظاره السوداء حد يلبس نضاره سوده فى السينما , ما علينا , يلا فوزيه تفوت ولا حد يموت .

هناك 6 تعليقات:

  1. بصراحة فوزية بتاعة الجامعة كانت اجمد.

    ردحذف
  2. ما انا خلصت الجمعه بقى هو انا ها افضل فى الجامعه على طول

    ردحذف
  3. معلش يامعلم بس احنا عايزين السلطانيه

    ردحذف
  4. جامده اوى اوى اوى
    بس هى ليه دايما فوزيه بتطلع واطيه كده :)
    عاوزين فوزيه من نوع اخر

    ردحذف
  5. نداء الي فوزية
    عودي ياهاميس
    المصري ندمان على غلطته في حق ديانا
    وده باين زي الشمس في كلامه
    اول زيارة ليا عجبني اسلوبك جدا تحياتي

    ردحذف
  6. ابن ام الدنيا:
    لا يا اخويا مالناش فى السلطانيه

    اسكندرانيه:
    تسلمى بس هوه بالتأكيد فوزيه مش واطيه دايما فيه فوزيه كويسه بس حظى مع فوزيه هوه اللى مش حلوه

    فكره من الزمن ده :
    ترجع فين بقى كل سنه وانتى طيبه , نورتى المدونه , شكرا

    ردحذف

اكتب رأيك أساحبى