الخميس، 3 مارس 2011

قايمة الحياه (1) - أن تعيش بدون ورق التوت



فكرت فى ايه اللى ممكن يبسطنى , قعدت افكر فى كلام العالم بتوع التنميه البشريه دول لغاية ما دماغى اتخرمت صراحة بس قررت أخيرا اعمل حاجه ها اكتب قايمه بس مش قايمه باهداف بعيدة المدى ولاقصيرة المدى ولا أهداف باليستيه عابرة للقارات , انا ها اكتب قايمه بأمنياتى , الأمنيات اللى لو عملتها قبل ما اموت اموت وانا مستريح او كده بيتهيألى يعنى , مش عارف همه كام واحده ها اعدهم معاكم بس ها اتخليهم معاكم واحده واحده من غير خطه بقى ولا بتاع بس أنا واثق انى ها احققهم ولو جزئيا فى يوم ما :

1 . أكتر أمنيه بتمناها فى حياتى وما حدش يضحك , أنى أشترى جزيره وأعيش فيها لوحدى , هههههههههه, أضحكوا اضحكوا , بطل عبط يا ابنى منك له , انا دورت يا جدعان على النت ولقيت الجزر دى بتتباع عادى يعنى وعلى قفا مين يشيل , دى مرطرطه فى البحر الكاريبى وأسعارها حلوه مش حراقه اوى يعنى وبمختلف الأحجام , أنا حجزت واحده محندقه كده مساحتها بتاع كيلو كده تمنها 40 ألف دولاربس يا بلاش , بس ربنا يدينا ويديكم طولت العمر وأحوش المبلغ واروح استلمها وامضى العقد , وابنى لى بيت من البوص زى عم روبنوس كروزو دهون واحط فوق سطحه دش حلو كده ازبطه على الهوت بيرد ومالناش دعوه بالعرب فات ولا العرب مات ولا سات , ونقفل قنوات الاغانى ونفتح قنوات الافلام الأكشن , هههههههه, ولا بلاش بلاش حتى الافلام الامريكانى بتقلب عربى فى الاخر , بلاها تليفزيون ولا تليفون ولا اى جهاز اليكترونى ممكن تلاجه بس عشان ازازة ميه مشبره وأنا قاعد قدام الكوخ بتاعى كده على البحرساعة عصارى , واستنضف قيراطين كده فى وسط الجزيره ازرع فيهم اللى أكله وأكل اللى ازرعه , وشجرتين موز كده وشجرتين مانجا ونزرع ونقلع بقى , والقلع هنا متهيالى عا يبقى بصفه دايمه جزرتى بقى وأن حر , الواحد ممكن بقى يفكر يجيب يخت صغنن كده نقضى بيه الطلبات من على الجزيره اللى على أول المحيط وانت جاى , وده نجيبه مستعمل ونشده شده حلو مش ها يتكلف حاجه برضه , أهم حاجه بقى فين الجنس الاخر بقى اللى ها يخلى الجزيره جنه وها تطلعنا منها , الواحد يتجوز بقة بنت مصريه كده بايعه اهلها او لو لم يتوفر يبقى بنت من جزر الكاريبى الحلوين السمر المتغذيين دول ونعيش على الجزيره كما خلقنا من غير ورق التوت
جزيرتنا بقى يا جدعان , وانا الحاكم وهى ملكة الجزيره, احنا اللى ها نحط القوانين واحنا برضه اللى مش ها ننفذها, ولا تقولى بقى طريق عام ولا قطاع عام ولا قطاع غرق, العام هنا خاص يا معلم , والحياة ها تبقى فل وما أظنش ان حياتنا الزوجيه ها تبقى فيها اى مشاكل ولا انا ها اخونها مع غوريلات الجزيره ولا ها ابص لأحلى منها ولا هى ها تقعد تقولى عايزه وعايزه عشان تقلد اللى بتشوفه فى التليفزيون او تقلد أصحابها , ونخلف عيال كده نربيهم فى الغابه بعيد عن العالم اللى بيموت بعضه عشان صفيحة بنزين ,ولو فشلت التجربه يعنى مش فارقه ها أأجر الجزيره مفروش وها اعمل مصلحه حلوه برضه

تو بى كونتينيود >>>>>>>>>

هناك 4 تعليقات:

  1. حلوه جداااا
    ربنا يحققلك احلامك كلها
    وتلاقى الجزيره وتعيش اجمل ايام حياتك عليها
    :)

    ردحذف
  2. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
  3. إنت اتكلمت عن اللي نفسي فيه بالظبط
    بس إبقي شوفلي معاك جزيرة جنبك تمليك أو حتي قانون قديم
    وأهو العيال يتربوا مع بعضهم
    بس فيه نصيحة
    لو حاتبني البيت من الخوص يبقي ماتحطش طبق الدش علي السطح

    ردحذف
  4. انا حلمي شبه حلمك بس الاختلاف اني بحلم اكون قرصان يدخل على الجزر اللي بتاعتك دي ويقشطها وياخد كل اللي فيها

    واضح ان فيه انسجام في الاحلام
    :)

    ردحذف

اكتب رأيك أساحبى