الاثنين، 3 مارس 2008

دليل العاطل العصرى : 1 ( حقيقه غير مريحه



ساعات بيبقى فيه حقيقه الواحد عارفها والناس كلها عارفينها بس مع ذلك بنبقى جوانا مش عايزين نصدقها , أنا بتكلم عن حقيقه الناس كلها عارفاها وأنا عارفها ومافيش شاب فى مصر مش عارفها ومع ذلك ما كنتش واخدها بجد الحقيقه ان( مافيش شغل), دايما وانا ففى الكليه كنت اسمع الناس تقول احنا متخرجين من 7 سنسن ومش لاقيين شغل وكنت أقابل ناس فى الكليه متخرجه من سنه او سنتين ومع ذلك كانوا بييجوا الكليه أكتر منى وكنت أسالهم انتم مش خلصتم ايه اللى بيجيبكم الكليه كل يوم كانوا دايما بيقولوا أهوه أحسن من القعده فى البيت وكنت أقولهم طيب وليه قاعدين فى البيت ما أشتغلتوش ليه انتم ما دورتوش على شغل ودايما كان ردهم عباره عن ابتسامه صفرا حزينه ونظره كده معناها الواد ده شكله كده غلبان مش عارف حاجه وكانوا يقولولى يا ابنى مافيش شغل ,كنت بستغرب اوى لما تسمع عن الحاجات دى غير لما تشوف واحد متخرج من نفس الكليه بتاعتك من سنتين وقاعد فى البيت وبيقولك أصل ما فيش شغل لأن كده بتبص لمستقبلك البمبى فى المرايه,وكانوا يقولولى احنا اشتغلنا كل حاجه ومش نافع وقفنا فى سيبر وسنترال وحاجات تانيه بلاش نقولها احسن ,كنت دايما بكدب نفسى أقول لاه يا جدع دول بالتأكيد عيال فرافير ما دوروش كويس بالتأكيد أنا لما أخلص انا شاءالله وأخد الشهاده ها يبقى وضع تانى خالص, وبسرعه عجيبه جدا الكليه خلصت وأتخرجت وبقيت حاصل على بكالوريوس الزراعه وفجأه اكتشفت الحقيقه اللى المفروض انى عارفها أساسا ,الورقه اللى ضيعنا 4 سنين من عمرنا عشان نأخدها (صراحه همه ما كانوش 4سنين بالظبط بس ما علينا) الورقه دى اللى أسمها شهادة البكالوريوس فى الحقيقه أكتشفت أن الكلينكس بتاع التواليت له أهميه أكبر منها لأنه بيؤدى وظيفه مهمه جدا كلنا عارفينها لكن الشهاده دى وبكل اسف مش بتؤدى اى وظيفه , دى حتى مش ممكن تقوم بوظيفة الكلينكس بتاع التواليت وطبعا الناس اللى دخلت كادر العاطلين وأخدت الشهاده عارفين ليه وان شاء الله الشباب اللى لسه ما اتخرجش ما يزعلش لازم يكون عندكم طموح وبكره ان شاء الله ها تبقوا عاطلين وتعرفوا ليه او يمكن تصعبوا عليا وأقولكم المره الجايه.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

اكتب رأيك أساحبى